آبان ۲۰، ۱۳۸۹

محمد صدیق کبودوند




محمد صدیق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر است. وی در ۱۰ تیر ماه ۱۳۸۶ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تا کنون در زندان به سر میبرد.
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب درسال ۱۳۸۷ کبودوند را به یازده سال زندان محکوم کرد. اتهام وی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان، تبلیغ علیه نظام از طریق اشاعه اخبار، مخالفت با قوانین جزایی اسلام از طریق علنی کردن احکامی همچون سنگسار و اعدام و نیز حمایت از زندانیان سیاسی» اعلام شد. این حکم در پاییز همان سال از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شد. نسرین ستوده، وکالت محمدصدیق کبودوند را در این پرونده بر عهده داشت.
وی در سال ۱۳۸۴ سازمان حقوق بشر کردستان را با هدف حمایت از حقوق کردهای ایران تاسیس کرد. تهیه گزارش از وضعیت نقض حقوق بشر در کردستان از جمله وظائف این سازمان غیردولتی بود. ۲۰۰ گزارشکر محلی در سراسر منطقه کردستان ایران با این سازمان همکاری میکردند. وی با هدایت «کمپین مسالمت آمیز حقوق بشر» در سطح محلی و ملی سعی داشت تا توجه مقامات ایرانی را به نقض حقوق بشر در کردستان جلب کند.
این فعال حقوق بشر همچنین کتابهای «نیمه دیگر» درباره حقوق زنان، «برزخ دمکراسی» و «جنبش اجتماعی» را منتشر کردهاست.
مدیرمسئولی نشریه «پیام مردم» از دیگر فعالیتهای این روزنمه نگار زندانی است.این هفته نامه ۷ تیرماه ۱۳۸۳ با حکم دادرس شعبه اول دادگاه عمومی سنندج و با استناد به ماده ۳۱ قانون مطبوعات توقیف شد.
شعبه اول دادگاه عمومی سنندج ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۳، چند روز پیش از توقیف «پیام مردم»، آقای کبودوند را احضار و پس از تفهیم اتهاماتی چون «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، طرح مسائل قومی- نژادی به نیت تجزیه طلبانه» برای انتشار مطالبی در بارهٔ کردستان از جمله «چاپ مطلب و عکسی از قاضی محمد» بازداشت کرده بود.
دادگاه بدوی پس از چهار روز بازداشت، وی را به یک و نیم سال حبس تعلیقی، پنج سال محرومیت از روزنامه نگاری و ممنوعیت انتشار پیام مردم محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر حبس تعلیقی وی را به یکسال حبس تعزیری تغییر داد.
آقای کبودوند در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه «هلمن/همت نویسندگان تحت آزار» از سوی دیده بان حقوق بشر شد. این جایزه هر ساله نویسندگانی از کشورهای مختلف اهدا میشود.
همکاری در راه اندازی «سازمان اتحاد برای دموکراسی در ایران» به عنوان یک نهاد مدنی، از دیگر فعالیتهای وی در سالهای پس از پایان تحصیلاتش است.
آقای کبودوند در زندان دچار حمله قلبی شدهاست و از مشکلاتی همچون فشار خون بالا، عفونت کلیه و مشکل پروتات رنج میبرد. مسئولان زندان بارها با دسترسی وی به پرشکان تخصصی مخالفت کردهاند.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر